De danske dagblade er døende, da de har sat sig mellem to stole og ikke tør springe op på en af dem.
I alt beskedenhed mener jeg at have opskriften på en løsning, som vil kunne give online indtægter meget hurtig, uden at de mister gratis læsere.
Skulle det lykkes, så send en pilsner i min retning.
Gaven er nu givet, sÃ¥ sæt iværk…
Showet varer 37 minutter og 9 sekunder.
De bedste hilsner
Martin
Lyt til Talkshow her:
Tryk play

(38 lyttere har afgivet deres stemme)
Tilmeld dig Thorborgs Talkshow via RSS
Tilmeld dig Thorborgs Talkshow via iTunes
Tilmeld dig Thorborgs Talkshow via Email
maj 11th, 2009 at 04:14
Hej Martin
Jeg er super glad for dine indlæg.. Jeg abonnerer via RSS og det irriterer mig derfor grænseløst, at jeg ikke kan afmelde mig det her nyhedsbrev, der kommer hver gang du laver et indlæg..
Håber du vil fjerne mig fra listen og finde en løsning på problemet..
//Thomas Moltsen
maj 11th, 2009 at 05:35
Muligvis er dagbladene allerede i gang med omstillingsprocessen til at blive online i et eller andet format. Det er mit gæt, at de er. Jeg bifalder en del af Thorborgs idéer – og tror ogsÃ¥ pÃ¥, at net- og avisbrugerne vil betale for at blie “kælet for” (guld-medlemmerne). Personligt betaler jeg gladeligt for online backup, programmer til den bærbare til rimelige priser og jeg ville ogsÃ¥ gerne betale for en interessant internetavis, hvis prisen er pÃ¥ et overkommeligt prisleje. Mange netbrugere skal vænne sig til, at ydelser pÃ¥ nettet kan komme til at koste penge, men hvis vi oplever, at vi fÃ¥r noget for pengene (fx en beretning, der er fortalt pÃ¥ flere interessante mÃ¥der – interaktivt), sÃ¥ skal vi nok sluge kamelen og punge ud. Til gengæld ønsker jeg som avislæser / “modtager af beretninger” sÃ¥ indhold, som serveres via skrift, via podcast og via web-tv, via billed-show med og uden lyd/tekst. Det skal være udvalgt stof, der præsenteres pÃ¥ denne mÃ¥de. SÃ¥ flaget op for online-avisen – og fortsat god dag.
maj 11th, 2009 at 07:46
Sjovt hvordan man kan høre de passion nÃ¥r du taler. Det er bÃ¥de rart og lidt irreterende, men sammenlagt er du i plus hos mig – hvad det sÃ¥ end er værd.
Platin guld sølv
Med hensyn til din platin guld sølv osv model så har du ikke opfundet den, den kan man finde i mange bøger. Forskellen på dig og mig er at jeg har læst om den og du tjener penge på den. Og jeg tror i virkeligheden heller jeg ville være i dine sko i dette tilfælde. Men det siger du vist også på et tidspunkt, du er ligeglad med om du har opfundet modellen du ved bare at den virker, og det gør den, det er der ingen tvivl om. Der komme jo flere og flere steder hvor man bruger dynamic pricing.
Distribution
Måske er jeg en nørd og ville elske at få min avis på en kindle eller på min mobil. Men sådan tror jeg der er mange yngre der gerne vil have deres avis, de abonnenter der elsker papir avis er så småt ved at forsvinde så dem tror jeg ikke man behøver at bekymre sig så meget om, men man skal nok nærmere sige et respekt fuldt farvel. Deuden vil de ældre mennesker der elsker deres papir avis komme til at elske deres kindle fordi de selv kan bestemme skriftstørrelsen.
Men jeg tror at distributionen er en af de ting de skal tage fadt i hurtigt, det må koste kassen at trykke og dele alle de aviser ud. Mener det var i buzz out loud de fortalte om den der havde regnet lidt på det hele, og var kommet frem til at det ville være billigere for NY Times at sende samtlige deres abonnenter en kindle istedet for at bringe avisen ud.
Kvalitet
Jeg var glad for at du til sidste tog fadt i kvaliteten af aviserne, for min oplevelse er at kvaliteten er faldet og faldet, det kan også være at det bare er mig der er blevet klogere og klogere, men det tror jeg nu ikke helt på.
Det er nok nærmere historien om at når indtægterne falder så er der nogen der føler de er nød til at lade kvaliteten falde, istedet for at investerer i bedre kvalitet, så man kan differentiere sig fra konkurrenterne.
Jeg også ved at være godt træt af sentations journalistiken, og keden hopper helt af når journalister så også er begyndt at bruge wikipedia som kilde til deres historier.
Teksten under platin guld sølv kan godt lyde som om det ikke er et kompliment, men det er nu ment sådan, håber du forstår.
Super show.
maj 11th, 2009 at 16:08
Hej Martin
Jeg gør det lige meget kort, da jeg har en masse mails jeg skal indhente.
Jeg har fulgt med fra starten og har hørt alle indlæg.. Nogle af dem flere gange. Jeg kom med i kampen i midten af din julekalender og kan fortælle at det nok var den bedste julegave 2008 at du lavede dette “talkshow” til os! SÃ¥ tak for det!
Nå men meget kort.. Du siger i starten af dette show, at det måske kun vil interesserer avisfolk.. Personligt synes jeg at det var det bedste indlæg til dato.. Det er fedt at høre om alt det udenom, men hold kæft hvor er det også fedt at komme ind i dit hoved på denne her måde. At høre dit bud på en løsning til en virksomhed! Så hvis du spørger mig og du selvfølgelig selv synes det er fedt (hvilket du jo nok gør), så smid os nogle flere shows med dine løsninger på virksomheders problemer (eller hvad vi skal kalde det)..
Dette er skrevet lynhurtigt, så håber det giver mening! Ser frem til de næste shows!
Christian
maj 12th, 2009 at 06:08
Hej Martin
God ide, interessant hvis du kunne følge op på eventuelle svar fra dagbladene.
Fik lige denne nyhed fra Adobe AIR folkene:
http://timesreader.nytimes.com/timesreader/index.html
De har da fat i noget af det du snakker om. De dybdeborende artikler kræver betalt login.
Uden login får man en lille smagsprøve, som måske er nok til at følge med i her-og-nu nyhederne.
Der er dog ikke så mange reklamer.
- Mikkel
maj 12th, 2009 at 11:16
Endnu et opråb af meget højt niveau fra Thorborg.
Berlingske Media og JP/Politikens Hus er tilsyneladende allerede i gang med en lignende løsninger:
http://www.business.dk/article/20090510/medier/705100065/
SÃ¥ det tegner til at det bliver fremtiden, og sÃ¥ snart folk vender sig til at skulle betale for de dybdegÃ¥ende og eksklusive artikler, sÃ¥ vil konceptet hurtigt sprede sig pÃ¥ nettet hos de seriøse medier – det er jeg heller ikke i tvivl om.
Derudover er det jo også et plus, at man kan fokusere mere på kvalitetshistorierne, fordi man så har økonomien til det, fremfor de overfladiske historier med pirrende overskrifter, som høster mange læsere på rekordtid, som tydeligvis er blomstret meget frem i den seneste tid, grundet en vis krise.
maj 12th, 2009 at 14:35
Hej Martin.
Nu giver du jo alt guldet væk ;o)
Selvfølgelig er det måden det skal gøres på.
Din ide er jo vel gennemprøvet på Internettet for de mest succesfulde entreprenører på Internettet.
Det nye er, at når man tager en taktik i een branche (Internet Marketing) og anvender det i en anden branche (Aviser) så VIL det løfte dagbladene op i jetstrømmen.
Desværre tror jeg, lige som det er gældende for mange store virksomheder, at selv om du serverer opskriften lige under “næsen” pÃ¥ dagbladene, sÃ¥ vil der være sÃ¥ meget indbygget træghed i branchen, at det er nyttesløst.
På den anden side, de dagblade, der forstår det her kommer til at sparke R** [Y]
(har hørt hele din historie)
Venlig hilsen,
Christian
maj 12th, 2009 at 14:59
Hej Martin,
Fantastisk opråb til medierne. Jeg tror 100 pct. på ideen i din model.
Bare et par bemærkninger til A,B, C-modellen fra en “insider” i mediebranchen.
Hvis C-artiklerne skal fungere rigtig godt – hvor en teaser/et uddrag
skal trække kunder til historien – sÃ¥ vil den klassiske mÃ¥de at skrive
artikler på, som du lærer på journalistuddannelserne, nødvendigvis
ikke altid være optimal. Der skal formentlig findes en ny form. Men
det er sådan set bare at gå i gang med at eksperimentere, så skal det
nok komme hen ad vejen.
De fleste nyhedssites er stadig baseret på tekst som det bærende. Det
er en avis med artikler, der er flyttet over på en computerskærm. Jeg
ser (med baggrund i et billedmedie som tv) et kæmpe potentiale for at
arbejde med det visuelle i formidlingen pÃ¥ nettet – billeder, grafik,
tidslinier, video, flash, kort, visualiseringer og der er masser af
muligheder for at bruge det interaktivt. Her ser jeg slet ikke nogen
danske medier er kommet rigtig i gang – internationalt er nogle pÃ¥ vej
- men igen har endnu gjort sig helt fri af at tekst altid er det
vigtigste. (En stor del af befolkningen tænker og husker altså i
billeder) For mig at se, så er alle disse muligheder noget af det, der
kan være med til også at få folk til at betale. Og derfor skal du også
kunne tease for andet end en god tekst. MÃ¥ske holder vi en gang i
fremtiden op med at tale om journalistiske “historier” – men
“oplevelser” i stedet for.
maj 12th, 2009 at 15:46
@ Jesper Ishøj
Godt input.
Det fik mig til at tænke på Remees forholdsvis nye magasin, som både inddrager tekst, video og lyd, hvilket jeg synes virker meget brugervenligt, men det kræver selvfølgelig tilvænning som alt andet.
Men på sigt tror jeg, at det bliver fremtiden, da aviser fx også kan fortælle nyheder med billeder og reaktioner direkte igennem linsen, da brugerne bliver mere og mere trygge ved web-tv.
I kan læse Remees magasin her:
http://www.remeeandfriends.com/
maj 12th, 2009 at 15:55
@Thomas, der er en fin vejledning i bunden af mailen, det er Google der styrer mailen.
@Elisbath, helt enig, kvaliteten skal have et løft og så skal aviserne have lidt nosser. Det kommer til at gøre ondt på de online læsertal nogle måneder, men så stabiliserer det sig.
@Thor, jeg har faktisk aldrig hørt om en model, hvor guld/sølv/bronce er “flydende”, men det kan da godt ske at andre har tænkt tanken. Jeg ved med mig selv den vil virke, spørgsmÃ¥let er som om de vil bruge den..
Mht. papirmediet, så skal det væk meget snart. Det var smart en gang, men nu bliver det deres død..
@Christian, tusind tak for det, det havde jeg ikke tænkt på, dejligt at du kunne lide det.
@Casper, jeg syntes ikke rigtigt jeg kan råbe dem op. Jeg forærede Berlingske ideen for 4-5 år siden, men som du kan se er der ikke sket det store, Ærgerligt..
@Christian, nej jeg er også bange for at nogle stykker på gå konkurs, før de ser skriften på væggen. Jeg finder det møj ærgerligt!
@Jesper, tusind tak for det, jeg er også ret begejstret
Jeg er helt enig i at der skal justeres meget og ja, der skal et paradigmeskift til. Jeg har længe undret mig over at de mange muligheder nettet giver, på ingen måde er udnyttet af aviserne. Der er så mange fede ting der kunne give merværdi i forhold til deres læsere, men intet sker..
Det eneste konkurrenceparameter er top10 guider og ande idiotisk opdeling af siderne for at få flere sidevisninger og dumsmarte overskrifter, det er selvmord!
Hjælp mig med at sende linket til indslaget til chefer for aviserne, jeg kender dem ikke.
Dbh Martin
maj 12th, 2009 at 15:59
Der er allerede sagt og skrevet (for) meget om avisernes mulige død eller overlevelse, og her kommer så lidt mere
Clay Shirky har skrevet meget klogt om dette, og noget af det bliver ved med at poppe op hos mig (f.eks nedenstående fra dette alenlange og forholdsvis højpandede indlæg
http://www.shirky.com/weblog/2009/03/newspapers-and-thinking-the-unthinkable/
hvor der bl.a står;
“When someone demands to be told how we can replace newspapers, they are really demanding to be told that we are not living through a revolution. They are demanding to be told that old systems won’t break before new systems are in place. They are demanding to be told that ancient social bargains aren’t in peril, that core institutions will be spared, that new methods of spreading information will improve previous practice rather than upending it. They are demanding to be lied to. There are fewer and fewer people who can convincingly tell such a lie. ”
og;
“Society doesn’t need newspapers. What we need is journalism. For a century, the imperatives to strengthen journalism and to strengthen newspapers have been so tightly wound as to be indistinguishable. That’s been a fine accident to have, but when that accident stops, as it is stopping before our eyes, we’re going to need lots of other ways to strengthen journalism instead.”
…
For the next few decades, journalism will be made up of overlapping special cases. Many of these models will rely on amateurs as researchers and writers. Many of these models will rely on sponsorship or grants or endowments instead of revenues. Many of these models will rely on excitable 14 year olds distributing the results. Many of these models will fail. No one experiment is going to replace what we are now losing with the demise of news on paper, but over time, the collection of new experiments that do work might give us the journalism we need.
Jeg tror de danske avishuse undervurderer hvor meget der skal eksperimenteres og fejles før de finder noget der fungerer (og noget de kan tjene penge på, selv med gode råd fra Hr. Thorborg m.fl. med på vejen
. Der er sÃ¥dan lidt for meget “Godt sÃ¥, nu har vi fÃ¥et blÃ¥gs og kommentar-funktion. kan vi sÃ¥ ikke lige fÃ¥ fred lidt igen” attitude over tankegangen hos mange af de folk, desværre.
maj 13th, 2009 at 06:50
Der skal bestemt til at ske noget og jeg kan kun melde mig i koret om at jeg elsker aviser. Jeg nyder at læse dem hver dag på nettet da jeg bor i udlandet.
I England hvor jeg bor har aviserne prøvet sig med affiliate marketing som et vÃ¥ben for at lave flere penge, de store aviser har nu cashback sider og implementere “shops” hvor de trækker alt fra et feed fra affiliate netværk. Modellem med Guld, Sølv og Bronze kunne virke perfekt i forbindelse med et cashback del, da dem som er for nærige kunne optjene point de kunne bruge til at læse artikler.
Aviserne sender ogsÃ¥ medlemstilbud ud og her beder de om at man skal give et godt tilbud til deres læsere. Her har jeg været med til at give 10% rabat persienner hos Hillery’s Blind’s til forskellige aviser. Med en stor mail database kan aviserne, kræve at fÃ¥ højre kommission oven i det gode tilbud, sÃ¥ de burde komme ud af starthullerne og kigge pÃ¥ andre indtægtskilder.
maj 13th, 2009 at 14:37
Hej Martin.
Jeg synes det er en interessant problemløsning du præsenterer, og er i øvrigt enig i, at problemstillingen er aktuel og vigtigt for vores samfund.
Dybdegående journalistik er omkostningsfuld, men bør for alt i verden ikke gå tabt. Brugerbetaling er måske en løsning.
Jeg frygter dog, at din guld, sølv og bronze model har en grundlæggende svaghed. For hvad skal forhindre, at reklamefinansierede medier kopirer betalingsstoffet, leverer det gratis, og derved stjæler en masse læsere?
I øvrigt er jeg enig i, at dagbladene skal planlægge en konvertering til det digitale i langt højere grad, end hvad de mig bekendt har gjort hidtil. Det er den vej udviklingen går, uanset om man vil det, eller ej.
maj 13th, 2009 at 19:00
[...] Sådan lyder opråbet fra iværksætter Martin Thorborg i en 37 minutter og 9 sekunder lang opsang til de danske medier leveret på thorborg.tv. [...]
maj 15th, 2009 at 15:38
Som altid et tankevækkende podcast. Tak for dit indlæg i debatten. Håber de ville lytte, men er skeptisk over for om de overhovedet forstår dit budskab.
For os andre med Ã¥bent sind er det indlysende, men for redaktørerne er det Ã¥benbart alt for svært….
Go’ weekend.
maj 15th, 2009 at 16:17
….Og i 2012 behøver vi ikke frygte at vÃ¥gne til et billede af din r*v pÃ¥ forsiden af alle landets medier, for det lyder sg* som den rigtige vej at gÃ¥. Super-inspirerende.
maj 16th, 2009 at 12:52
Super ide og indlæg
Kunne sgu være dejligt med lidt fornyelse herunder – ligeledes ville et mere interaktivt medie jo højne “kildematerialet”
Send eller kontakt Bibob Frank. Han er vist igang med at ville udfordre aviserne
maj 18th, 2009 at 16:54
Super indlæg, du har helt klart fat i noget af det rigtige. De aviser kan ikke vlive ved med at overleve ved at have gratis nyheder på nettet. Det kommer til at koste noget snart er jeg også sikker på.
mvh
Morten
juli 8th, 2009 at 05:01
http://journalisten.dk/berlingske-media-indforer-mikrobetaling-til-september
juli 9th, 2009 at 20:39
@Anders, spændende, tak for linket!
Dbh Martin
juli 10th, 2009 at 15:54
Virker som om nogle har hørt dig?
http://www.markedsforing.dk/artikler/vis/artikel/brugerbetaling-paa-nettet-skal-testes/?tx_dmf_pi1affiliate=3
juli 10th, 2009 at 22:23
SÃ¥ har de ikke lyttet særligt godt efter, den model tror jeg ikke pÃ¥…
juli 21st, 2009 at 02:05
JP/Polimikkens hus tænker ogsÃ¥ i baner med e-bogslæser, spare distribution m.v. – deres IT-direktør gør i hvert fald:
http://www.computerworld.dk/art/51696?page=1
november 18th, 2009 at 16:39
Martin Thorborg: I relation til dette vil jeg blot henvise til et indlæg af Martin Krasnik fra New Media Days 09 der netop er blevet afholdt i København der berører netop dette emne:
Videolink: http://nmd.arkena.tv/012583308261528/die_newspapers_die
marts 27th, 2010 at 07:39
Så har 2 engelske aviser hørt Martin Thorborgs opråb
)
http://www.business.dk/medier-reklamer/times-ikke-laengere-gratis-paa-nettet
juli 21st, 2011 at 12:54
Svar mig lige på et par ting, Martin.
Har du vinduesviskere på den indvendige side af forruden?
Kører du åben vogn for at slippe for at trække vejret i 37 minutter?
Hvordan kan du engagere dig så meget i noget, der i og for sig ikke er dit?
Desværre vil de gamle mænd i redaktioner og bestyrelser ikke høre. Regnestykket er ellers enkelt. Fremskriv underskuddet på avisen, og kryds lukkedagen af i kalenderen, når egenkapitalen er væk.
Tak for dit sprudlende – og farverige – indlæg, men pas nu pÃ¥ blodtrykket og traffikken
Bedste hilsener
Bjarne
juli 26th, 2011 at 11:10
Betalingsmodeller på nettet interesserer mig meget, da jeg jo selv har Amino og skal lave en forretning ud af det og så hader jeg at se når folk åbenlyst gør noget forkert eller går glip af muligheder